Male Ward for the  Heri Village Hospital in Munalilla, Tanzania

Tijdens de Boardmeeting van North Sea Lions  in september 2019 te Bremen werd het door het Deense District 106 C voorgestelde project na een zorgvuldige selectieprocedure unaniem gekozen. Het betreft het bouwen van een nieuwe afdeling voor 45 mannelijke patiënten in het Heri Village Hospital in Munalilla in de buurt van Kigoma, Noord-Tanzania, in samenwerking met Lions Club Mwanza.

Het Heri Village Hospital in Munalilla  werd in 1947 in eerste instantie als een leprakamp ingericht. In 1953 ging  de faciliteit na wat modificaties verder  als een ziekenhuis en in 2014 werd om het personeel verder te kunnen opleiden een Nursing College  toegevoegd.

Dit Nursing College biedt inmiddels een trainingsprogramma verpleegkunde aan.  Er zijn plannen om de school binnen afzienbare tijd te upgraden naar een erkende diploma-opleiding verpleegkunde en te starten met de opleiding van gezondheidswerkers uit de lokale gemeenschap.

De door het ziekenhuis geboden poliklinische service  omvat verschillende afdelingen zoals chirurgie, OB / gynaecologie, kindergeneeskunde, apotheek, laboratoria, echografie, röntgenfoto, CTC.

Er komen patiënten uit de hele regio Kigoma met een bevolking van ruim 2 miljoen inwoners naar het ziekenhuis. Ook komen veel patiënten uit Tanzania en Burundi te voet naar het ziekenhuis, want de grens ligt slechts 4,5 km verderop.

Het ziekenhuis dient ook als doorverwijsziekenhuis voor de 3 vluchtelingenkampen in het Kigoma-gebied waar ca. 300.000 vluchtelingen verblijven.

De reden om de aanbouw voor mannelijke patiënten op te zetten is omdat het hoofdgebouw gebouwd werd in 1946 en in de loop der tijd behoorlijk is vervallen. Met name zijn in het afgelopen decennium verschillende delen van het dak gaan lekken door  corrosie en houtrot.

Ondanks dat er herhaaldelijk pogingen zijn gedaan om het  te repareren is het beoogde resultaat niet gehaald met als gevolg dat het plafond nu verrot is en het onverantwoord is hier nog patiënten onder te brengen.

De vloeren van het ziekenhuis zijn van  cement en voldoen niet langer aan de normen zoals die zijn vastgesteld door de overheid.

Vooral de mannenafdeling is er slecht aan toe en moet worden vervangen door een nieuwe met meer ruimte rond de bedden en opgedeeld in kleinere eenheden.

Het Deense NSL District 106 C heeft de afgelopen 8 jaar het ziekenhuis op verschillende manieren ondersteund.

De Tanzaniaanse Lions Club draagt in dit project haar steentje bij met praktische hulp ter plaatse.

Al met al een veelzeggend en mooi grensoverschrijdend NSL 'We Serve' project in samenwerking met de lokale Lionsclub en de directie van het ziekenhuis.

Maar vooral een  jubileum bekroning voor NSL voor haar niet te stuiten onontbeerlijke inzet sinds 1979 in ontwikkelingslanden, waar iedere hulp zo hard nodig is.

Mark Wijngaarde

NSL coördinator 110AN