Aaike Nortier vertegenwoordigde Nederland in 2022

De 19-jarige mezzosopraan Aaike Nortier uit Emmeloord vertegenwoordigde Nederland bij de Lions European Music Competition (LEMC) tijdens het Europaforum in Zagreb (26 t/m 28 oktober 2022). Aaike is tweedejaars student aan het ArtEZ University of the Arts in Zwolle. In de finale van het concours behaalde zij de 6de plaats en kreeg ze een special award van de jury. Aan het concours deden 15 jonge zangers en zangeressen uit verschillende Europese landen mee. Aaike was de jongste. Onder deskundige en enthousiaste begeleiding van de bekende sopraan en zangpedagoge Claudia Patacca haalde zij het beste in haar naar voren. Lees hier het verslag.

Aafke komt uit een muzikale familie en wilde vanaf haar achtste jaar een beroemde operazangeres worden. Toen ze 13 was, werd ze lid van een operakoor en op haar zestiende werd ze toegelaten tot het talentenprogramma van ArtEZ. Inmiddels drie jaar later is Aaike bezig met haar bachelor, soleerde tijdens vele concerten, was te horen op NPO Radio 4 en heeft deelgenomen aan meerdere masterclasses. Bij het bekende Prinses Christina Concours won ze in 2021 de tweede prijs en de publieksprijs. Kortom: een toptalent.

Daniel Lourenço behaalt 3de plaats in Europese competitie

Daniel Lourenço, onze Nederlandse kandidaat in 2021, behaalde met zijn altsaxofoon de derde plaats bij het EuropaForum in Thessaloniki. Er waren in totaal 14 kandidaten tijdens de Europese finale. Daniel studeert aan het conservatorium in Amsterdam.