Het was in augustus 2018 dat onze stichting SLNI de fondsenwerving startte voor het kindertehuis Peduli Anak n.a.v. de aardbeving op Lombok. Door deze aardbeving werden de opvanghuizen, scholen en andere faciliteiten van het kindertehuis compleet verwoest.

Met de ondersteuning van vele sponsoren is men gestart met de wederopbouw van het complex.

Men is verhuisd !!!
Het is nauwelijks in woorden uit te drukken hoe blij men is met de eerste 4 huizen (8 woningen) die zijn voltooid en waar 40 kinderen zijn ingetrokken.

Het heeft langer geduurd dan verwacht. Tijdens de bouwfase heeft men enkele ontwerpwijzigingen aangebracht en besloten het plafond nog meer te versterken. Een paar keer moesten de bouwers een paar dagen werk ongedaan maken omdat de kwaliteit niet aan de gestelde normen voldeed. Het vinden van gekwalificeerde bouwers voor alle projecten blijft hun grootste uitdaging. Maar ze komen er met hun team!

Men verwachMt binnen 4 weken nog eens 40 kinderen naar hun nieuwe thuis te verhuizen. Eind oktober hopen ze klaar te zijn met de bouw van alle 14 woningen. Dan kunnen er weer nieuwe kinderen verwelkomd worden die momenteel op de wachtlijst staan.

De stapelbedden van IKEA zijn al aanwezig, tijdelijke kasten (men is nog steeds op zoek naar permanente!), TV en sommige decoratieartikelen zijn recentelijk ook aangekomen.

De voortgang van de andere gebouwen

Naast de 14 nieuwe huizen heeft men ook alle schoolgebouwen gerenoveerd en een middelbare school gebouwd. Men renoveerde de watertoren, de keuken, een nieuw kantoorgebouw, een kliniek, een waterfiltersysteem voor drinkwater, een kantine, een sportcentrum en is er een gedeelte van een weg verhard. Allemaal gedaan terwijl er 89 kinderen op de campus woonden en ongeveer 100 kinderen van buiten bij hun naar school gingen. Een uitdaging op zijn zachtst gezegd, maar het is ook niet altijd gemakkelijk voor de kinderen omdat hun slaapvertrekken (klaslokalen) momenteel erg krap zijn en de ruimte voor school en spel zeer beperkt is. Maar ze zijn zo trots op de kinderen dat ze gedurende deze periode zich hierin schikken.

Vorige maand hadden alle kinderen hun eerste dag van het nieuwe schooljaar. Hoewel de beschikbare ruimte nog beperkt is, zijn alle klassen vanaf de kleuterklas tot en met de 7e klas actief!

Het gebouw van de Shri Shastry Middle School is misschien nog niet klaar, maar de middle school is officieel gestart. Zij hebben 16 leerlingen die naar klas 7 gaan. Volgend jaar wordt het 8e leerjaar toegevoegd.

Het zonnepaneel-systeem is bijna klaar!

Dankzij alle bijdragen mochten council chairman (2018-2019) Joost Avis en voorzitter SLNI Ton Soeters op maandag 13 mei 2019 een cheque t.w.v. €17.000 overhandigen aan Henk Verschoor van de Peduli Anak Foundation voor de aanschaf en installatie van een zonnepaneel-systeem.

In totaal is er 4000 meter elektriciteitskabel in de grond en in de nieuwe gebouwen gelegd om te zorgen dat er voldoende elektriciteit op een veilige manier gedistribueerd kan worden. Dit wordt allemaal aangesloten op het zonnepaneel-systeem dat is geïnstalleerd door Contained Energy. Er zijn 24 batterijen die elk zo zwaar zijn dat twee volwassenen die nauwelijks kunnen verplaatsen. Zodra de batterijen volledig zijn opgeladen, levert het systeem ongeveer 6 uur back-upstroom tijdens stroomuitval van het net. Het overschot gaat terug in het net om de elektriciteitsrekening te verlagen. Dit zonne-energiesysteem wordt gesponsord door Stichting Samenwerking Lions Nederland - Indonesië, BrITE Foundation van Royal HaskoningDHV en Carl Page Founder van Anthropocene Institute.

Bedankt voor alle ondersteuning!

Namens de Stichting SLNI

Ton Soeters - Voorzitter